måndag 30 maj 2011

vilket hästpass!

igår kväll var jag upp och red i ridhuset. Jalle kändes spänd och ganska avtrubbad. han hade inte någon större lust att forma sig för skänklen utan ville då streta emot och slå upp huvudet. jag kämpade och slet för att få honom mjuk och följsam. men jag blev lite motarbetad av en bil som åkte förbi på den lilla lilla vägen från parkeringen till ridhuset flera gånger. bilen måste haft ett trasig avgassystem för det mullrade som bara den. det gjorde ju honom inte direkt med avspänd.
jag kom upp och började rida vid 20.40 och vid 21.20 så tänkte jag att "nej, jag sätter på honom en gummisnodd så jag får lös honom i sidorna innan jag ska hem". men jag var osäker på om han gått med snodd förut så jag knallade bort till stallet för att kolla om sanna var kvar, vilket hon var. hon skulle precis till att låsa och åka hem. så jag bad henne komma ut i ridhuset i ett par minuter.
hon kom iaf ut och jag skulle sitta upp. men sanna tog min hjälm och skuttade upp i träningsbyxor och gympaskor :) jag måste verkligen erkänna att det är helt suveränt att ridskolechefen/min ridlärare är en av mina bästa vänner. och sanna är helt underbar, där sitter det aldrig fast. hon hjälper mig när jag behöver det och kommer med tips och råd! det är få förunnat att ha det så bra :)

iaf så hoppade hon upp på jalle och kände lite. hon sa samma sak, att han kändes helt avtrubbad. sanna är lite med effektiv i sin ridning och hur duktig som helst. så hon gav honom en ponnyskänkel så han vaknade upp och började lyssna. sen tog hon en kortis i varje gångart och sen satt hon av.
jag hoppade upp och fortsatte på samma sätt. att verkligen väcka upp honom och få honom lite mer lyhörd.
sanna stog kvar och hjälpte mig i tio minuter, sen sa hon "har du lust att svettas ordentligt?"
haha, så jag blev ordentligt drillad och fick en ridlektion som varade ända tills klockan 23. men sen var han fin också!
jag fick rida på volten och verkligen SLITA! jag skulle flytta honom svagt sidvärts för innern samtidigt som jag skulle ha stenkoll på yttern. där tyckte han att det var riktigt jobbigt och ville inte riktigt ta min inner. så sanna skulle hämta ett spö jag kunde förstärka med. men då det bara fanns longerspön i ridhuset så fick jag nöja mig med en tunn liten gren som låg där. haha. en del från ett påskris eller vad det nu var :P men det funkade det också.
hursom förstärkte jag min inner med "pinnen" och han tyckte att det var så galet jobbigt och ville hellre falla in i galopp än att peta med sig det där högerbak. ibland kom det många och långa kickar och han gick emot totalt men det var bara att kämpa på med att han skulle acceptera min innerskänkel. jag red med mycket ytterhjälper och red honom ut mot yttertygeln, samtidigt som jag hade en väldigt lätt innerhand och flyttade honom för inner. och han fick kämpa, och jag fick kämpa! vi var helt slut båda två! vi gjorde samma sak i båda varv och i alla gångarter. jag fick inte släppa sidvärtsrörelsen ens i övergångarna vilket var hur svårt som helst! för jag skulle hålla honom helt inramad och rida sidförande samtidigt som jag skulle fatta galopp för sätet. det var mycket att hålla koll på som sagt! men stundtals så var han verkligen hur fin som helst. jag fick också upp ett lite bättre stöd i båda tyglarna. annars brukar han kunna vilja gå med knappt något stöd alls, men jag föredrar attt känna att jag har honom med mig i båda tyglarna och att ha honom inramad så att det inte blir så vingligt på raka spår.
sen fick jag iaf sluta med sidvärts och ist rida tagen bakdel på volten, och då och då lägga en volt i volten....
JOBBIGT!

efter passet var jag helt slut, likaså Jalle. och ikväll ska vi rida lektion för sanna igen, då är det dags för den vanliga ridningen i min ridgrupp. ska bli kul :)

jag kanske ska ta och skriva ut programmen idag så jag iaf har två dagar på mig att hinna lära mig dom på ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar