tisdag 17 maj 2011

annica-latmasken, 1-0!

igår var Gemma här och drillade mig och Jalle :) skitkul, verkligen! jag har sagt det förut men det tåls att sägas igen, det är verkligen helt suveränt att rida för någon som känner hästen så pass bra och verkligen förstår när jag säger att "nu känns det si och så..." hon vet ju lika väl som jag hur det är att rida honom. helt perfekt!

jag vann iaf ett poäng över den där latmasken som bor i mig! :)
högergaloppen lossnade och blev ganska bra på slutet när jag verkligen kommer ner och RIDER! då är det ju inte några som helst problem, egentligen. jag måste bara bli lite mer aktiv från midjan och neråt och lite mer stilla från midjan och uppåt. så idag är det fortsättning följer, nu jäklar!!!

haha, jag höll på att rida över Gemma en gång. stackars henne, hon fick verkligen kasta sig för att undkomma :P nej, rikitgt så nära var vi inte, men inte långt ifrån. vi har ju så stort ridhus, och nu låg det markbommar för att dela av lite. och när jag kom och red och tog ett ledande tygeltag till vänter för att svänga och rida brevid, innanför bommarna så blev han lite skraj och skuttade till vänster och hamnade utanför dom. där gemma satt. och jag var ju mitt inne i tygeltaget, vilket gjorde att jag styrde rakt mot henne! snacka om att komma på kollisionskurs! jösses! men men hon hoppade snabbt, och jag och jalle kom på rätt spår vi med! vi fick då se att det fanns en del spänst i benen på Gemma ;)

ridningen var sjukt rolig igår, så halv tio satt jag fortfarande till häst i ridhuset, jag skulle åka till jobbet senast tio. oooops. så det var bara att knalla ner till stallet, göra iordning jalle för kvällen, fodra och skynda hem. snälla Gemma hjälpte mig så jag hann. att duscha var ju dock inte att tänka på, jag kom in genom dörren hemma 22.00 och då skulle jag ju egentligen sitta i bilen på väg till jobbet. så det var bara att byta om och åka. snacka om att vara en inbiten hästtjej, kommer hellre till jobbet och luktar häst än att sluta rida lite tidigare och hinna hem och duscha ;)

idag ska egentligen vår ridgrupp hoppa, men då jag hellre håller hovarna på marken så rider jag en timme senare idag och är en sån där trälig dressyrtant! fast det där med fyra hovar i marken, det är ju inte alltid något man lyckas med när det gäller jalle. haha, han är så löjlig ibland. som igår när jag skrittade brevid gemma mot hennes bil och hon låste upp bilen så den blinkade och klickade till, skitläskigt sa jalle! skritturen hem blev ganska trippig efter det.

igår blev det också några galoppvarv med bara ytterhjälper, jag står bara i lättsits och rullar på. struntar i formen och om det går lite fort. han tycker att det är skitkul, frustar och stånkar och blir riktigt avslappnad av det. han får också upp ryggen riktigt ordentligt efter ett par varv på volten i den galoppen. då gör det mig inte så mycket att det inte är "regelrätt arbete". för tycker han att det är kul och får upp sin motivation och glädje av det ja då är det bara att köra. sålänge det inte är något som skadar honom såklart. men han tycker att det är skitkul och jag tycker att det är grymt viktigt att man har kul ihop också! för att stärka "banden".

nu känns det verkligen som att vi har hittat varandra också. jag känner mig verkligen helt trygg på honom och jag litar på honom fullt ut. det känns som att han litar på mig också, att det inte är några tveksamheter. som när vi var i skogen och skulle rida genom lera. han ville först inte och skulle fjanta. men jag bad honom att lugnt och stilla knalla igenom vilket han också gjorde.
man måste våga lita på dom, så kommer resten av sig självt. som att hela grejen med att kunna rida honom på lång tygel ute trots att han kan fjanta och takta och hoppa för lite saker. jag får då be honom att gå framåt och sluta med det han gör, fortfarande på lång tygel. så jag verkligen skickar den signalen till honom också. "jag vet att du kan och nu vill jag att du går fram avslappnat utan att fjanta" ist för att korta tygeln och verkligen visa att "nu vet jag inte vad du tänker hitta på så jag kortar upp och håller i dig utifall att..."
nej, våga lita på din häst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar