måndag 12 september 2011

oj oj oj

snacka om att jag är nöjd efter dagens ridpass! vi gjorde inte något ansträngande alls, utan jag ville bara känna igenom honom och sen se vad han sa om hacket. om det sa han ingenting alls. han var fortfarande öm i munnen och blev lagomt imponerad när jag plockade fram tränset, men när han insåg att han inte fick något bett i munnen var han hur nöjd som helst.
så vi knallade upp till ridhuset och jag satt upp och kände lite på styrning och vad han tyckte om det. jag red på volten så jag helatiden kunde visa vad jag ville med sits och skänkel och bara förstärka med tygeln. han fattade direkt. det var inga som helst problem. så vi styrde lite på lång tygel först så han fick vänja sig. gjorde många halter och lät honom bekanta sig med känslan av att hacket rörde sig.g
efter en stund kortade jag upp tygeln. jag höll bara ett jämnt stöd i båda händerna och lät honom kliva på framåt i bra tempo. och jösses! redan här kände jag att det var en helt annan häst! jag misstänker att de där hakarna har irriterat honom lite. för nu var han så totalt avspänd i överlinjen från början och kunde trampa på utan minsta tjafs i munnen. samma sak när jag gick upp i trav. han frustade, frustade och frustade och var så galet nöjd och avslappnad. själv satt jag bara och njöt av stunden!
han var också mycket mer loss och fin från början. annars brukar jag få rida igenom en hel del innan det släpper, men nu var vi där redan från början. helt otroligt.
jag flyttade honom undan skänkeln på den öppna delen av volten och fick med hela honom så fint. ryggen kom upp och han jobbade genom kroppen.
vi red på i skritt och trav i 45 minuter innan jag började avsluta honom. iom att han gick så otroligt fint i en lång och låg form idag så kände jag att jag var mer än nöjd.
får ta mer galoppjobb i veckan :)
det ska bli riktigt spännande att stoppa ett bett i munnen på honom sen och se om det är samma fina känsla som jag hade idag.
hursom kommer jag att variera mellan bett och hack nu framöver när han tyckte att det var helt ok. kan vara skönt för hans mun att ridas utan bett också.

imorgon ska jag åka med en kompis till valbo. så nu måste jag in på hööks sida och kolla om det finns något spännande jag kan tänkas behöva införskaffa.

jag skulle såklart bett sanna filma/fota idag när jag red. men iom att jag inte kommer i mina ridbrallor så hade jag så sjukt snygga rosa mysbyxor idag så jag valde att stå över fototillfället! ;) men jag ska allt styra upp en liten filmsnutt på oss här framöver så ni får se!

nu är det bara krångel med datorn, skärmen blir svart stup i ett så jag skriver i blindo, sen kommer den tillbaka igen. så nu ger jag upp och tänker halvdö i soffan. jag har hunnit med att måla taket i tvättstugan idag så jag är galet trött i ryggen. att måla paneltak är ingen höjdare. hade man kunnat rolla hade det varit en sak, men att stå med pensel och sen komma åt överallt på de olika nivåerna...nej hu då. återstående lager får magnus roa sig med! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar