tisdag 13 september 2011

foder

sen vi fick höanalysen har jag försökt komma på hur jag ska lägga upp det med jalles foder.
det var mycket energi i höet, men kvoten var låg. och hur jag än vred och vände så fick han i sig för lite proteiner och mineraler. jag vill såklart att han ska ha ett bra foder, men samtidigt är det skönt om man kan ha ett fåtal olika. så det slipper bli en coktail på 8 olika produkter.
iaf så fick jag tips av Eva att det var bara att skicka in höanalysen till foderexperterna på krafft. och så skrev du ner nuvarande foderstat, vad det var för häst och hur mycket det jobbade osv.
så det gjorde jag alltså. och nu har jag fått svar på det. jag fick en krånglig variant och en enkel...gissa vilken jag kommer köra på? ;)

alternativ 1:
hö: 8,5 kg
krafft muskel: 0,3 kg
korn 0,25 kg
krafft miner grön: 160 g
krafft vitamin multi pellets: 60 g
plus saltsten. ev kunde jag ta bort kornet om jag såg att han höll sig fin :)

alterativ 2:
hö: 8,5 kg
krafft pluss protein: 0,8 kg
och så en saltsten såklart!

som sagt, båda skulle passa Jalle som handen i handsken. valet blev inte så svårt. jag kommer att köra på alternativ 2. men först kommer jag introducera krafften och låta kornet vara kvar till viss del och sen börja byta ut pö om pö.
det känns som att det blite "lite" mat på alternativ två, men med tanke på alla varningar dom går ut med nu för att fång blir allt vanligare vill man ju inte proppa i dom en massa i onödan. jag läste också häromdagen att dom hade "skrotat" teorin om att det var det kraftiga gräset som kom i början på sommaren som orsakade fång. för nu är dte mycket fånghästar året om och det är inte längre shettisar och dyl som är värst drabbade. utan nu var det tydligen alla raser. och nu sa dom att det berodde på mängden kolhydrater som hästen fick i sig.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=4692098

här kan man läsa och lyssna mer om detta.

så idag ska jag alltså bege mig till granngården och införskaffa lite mat till finhästen!

1 kommentar: