söndag 10 juli 2011

tänk vad ett hål kan göra!

på senaste tiden när jag ridit har det låst sig för mig. det har inte alls varit ens i närheten av så bra som jag vet att det kan bli. jag har klurat, funderat, provat och haft mig för att komma fram till vad det är som inte stämmer. jag har ridit ut långa och många skrittrundor och bara känt efter och analyserat. men igår, då kom jag på det! jag längde mina läder med ett hål, och vips så var jag tillbaka där jag brukar!

för flera flera veckor sedan så red jag för en annan tränare, Mats. han hade mycket bra tips att komma med. bla att jag skulle prova att rida med nosrem och ett tvådelat bett ist för det tredelade han gått med. det har funkat toppen och jalle är mycket lugnare i munnen. Mats tyckte också att jag skulle korta mina läder med två hål, vilket jag gjorde och gav det en chans. lättridningen funkade bättre men inte resten. efter ett tag så längde jag dom igen, men bara med ett hål...och jag har inte hittat flytet efter det.
men igår när jag längde med ett hål till så sa det bara poff!
jag kom ner ordentligt i sadeln, sitsen blev hundra gånger bättre och jag kom åt honom på ett annat sätt bara genom att sitta där. så när jag längde dom ute under ridturen så kom han bara ihop sig så fint direkt. och jag kunde rida honom lång och låg på längre tygel med bara sätet. helt underbart! nu är vi tillbaka!

idag har hela familjen varit inne i både falun och borlänge och ränt. ungarna skulle ha skor och magnus skulle ha fiskegrejer. gissa vad jag skulle ha ;)
jag köpte tre olika förvaringslådor till stallet, två stycken som jag kan ha mina benlindor i (ok alla kommer inte att få plats ändå, jag gillar att köpa benlindor till jalle) och sen köpte jag en "kundkorg" att ha borstar i. jag är så less på att det alltid blir så mycket smuts i botten på hinkar, lådor eller dyl. som man har borstar i. så nu tänkte jag att jag skulle ha något som har små hål i botten så det kan trilla ut. så en kundkorg lär ju funka kanon, med handtag så man lätt kan bära den med sig också.

sen köpte jag ett par rosa "ridvantar", eg. ett par montagehandskar, men det är dom som är bäst att rida i!

jalle har det hur bra som helst uppe på betet, han njuter verkligen. men när jag kommer upp är han galet kärvänlig och ska bara mysa och bli kliad och han kryper nästan ur skinnet :)
just  nu rider jag varannan dag, jag tycker att han förtjänar lite sommarlov han också, och hagen är så stor och dom härjar för fullt, så han får ju röra på sig ändå nu när han går ute dygnet runt.

det enda tråkiga är att han började bli så snygg muskulärt, så det kommer jag få jobba upp igen efter halvvilan eller vad man ska kalla det för. men det är han givetvis värd. idag har han alltså vilodag och jag ska åka upp och pussa lite på honom, kratsa ur hovarna, och sen passa på att smörja upp sadel och träns.

just det ja, jag köpte tre täcken åt honom häromdagen också :) täcken är också kul att handla ;)
det blev ett grönt/blått bucas ridtäcke.
ett lila/svart regntäcke
ett grått vintertäcke med hals.

så nu är han rustad inför höst/vinter (som om han inte var det innan :P)
jag inventerade även bland mina ridbrallor, skulle kolla om jag kanske behövde ett par till...men jag insåg när jag räknat dom att det vore inte försvarbart inför magnus haha.
jag hade då 7 par tyg eller knäskodda och 6 par helskodda... det borde jag väl klara mig på, eller?

jag längtar verkligen tills vi ska ta tag i och göra klart i sadelkammaren! just nu råder sju svåra år där inne. Mimmi, hästen som går med jalle och farren över sommaren har ju ingen stallplats här då dom har sommarstuga i bjurs. så alla hennes saker är också inknölade i vår lilla sadelkammare. och iom att det bara rör sig om en månad så har vi inte brytt oss om att "göra plats" till henne. så sakerna står i ikeakassar på golvet... men men, det är ju bara ca 20 dagar kvar.

1 kommentar:

  1. Härligt att du hittade på vad det var för nått som spökade då! :) Skönt med halvvila för er båda, det förtjänar ni! Skitbra att du har så många ridbyxor, då kan jag ha det som argument att behöva köpa flera! Haha :) Ha det fint i värmen! Kram!

    SvaraRadera