torsdag 28 juli 2011

jag kanske ska ta och klargöra att bilden i förra inlägget är innan städning ;)

jag tänkte jag skulle sammanfatta gårdagens ridpass! vi var inne i ridhuset, hur varmt och kvavt som helst. uäk!
hade tänkt att vara på utebanan men det är någon idiot(!) som aldrig plockar undan hinder och liknande efter sig. så det var hinder efter hela ena långsidan. så det var bara att glömma att vara där, för tidigare under sommaren har jag byggt bort efter andra jag vet inte hur många gånger. men nu har jag lessnat totalt! så nu blir det hårdare tag. jag har redan antecknat detta som en punkt inför nästa styrelsemöte. pratade även med vår ordförande och spydde lite galla över alla slarvmajor! så trist, för bommarna blir så fula när dom ligger ute i väder och vind. men men...

iaf så red jag bara i skritt igår. fokus på att få en fin bakbensaktivitet och att han skulle vara helt loss. han kändes riktigt riktigt fin stundtals. han jobbade bra genom ryggen hela passet, och hade en väldigt fin form! jag har äntligen börjat få honom att ta stödet lite längre fram, så han hamnar i en längre och lägre form. tidigare har han släppt stöder ganska ofta när jag rider honom så, men igår funkade det kanon! jag har kommit på att när jag begärt en sak av honom så är det bara att sitta passiv i handen sen. leda in honom ganska kvickt i en rörelse och sen bara behålla stödet. han vill inte bli störd så mycket. utan det är bara att driva fram till munnen som gäller.

på slutet av ridpasset så kom sara in, som har sin häst på bete med jalle och farren. jag var bara kvar en kortis innan jag knallade ner igen. men när hon kom ner till stallet sen så fick jag massor med beröm för att han såg så trevlig ut och gick en jättefin form. hon tyckte att han såg avslappnad ut, med fin överlinje :D tjoho!
hon tyckte också att han var så fint musklad, och det är han vekrligen nu! bara jag får bukt med den där underhalsen och får lite mer upptill!  men det kommer snart det också!

idag ska jag rida samma övningar i trav har jag tänkt. så jag får honom mjuk och fin där också. det är bara att kämpa på med det grundläggande nu, för när han är mjuk och ordentligt genomriden är det som att sitta på rosa moln när man rider honom. så bara att hålla igång. jag tänkte att jag kan köra på med ett sånt pass idag igen, för imorgon åker vi till eskilstuna med barnen. så vi blir borta fre-lör.
nina skulle ta jalle fre, lör, sön. så då får han komma ut i naturen och mysa då! viktigt med variation.

så snart jag tycker att jag har honom ordentligt mjuk och fin tänkte jag att jag ska lägga ut lite bommar och trava över, så han får lyfta lite på benen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar