lördag 23 juli 2011

en gång och aldrig igen!

det är vad magnus säger om gårdagens ridtur...

det gick alldeles utmärkt till en början. han skötte sig fint, magnus alltså ;)
det kom ett par roliga kommentarer som "varför stannar hästen automatiskt?" haha automatiskt? tror han att det är en maskin?
iaf, vi kom fram till en korsning och skulle svänga ner och där vi skulle förbi stog det en husbil som shake tyckte var ganska så läskig. han gjorde inget mer än att han inte ville gå ner efter mig och jalle. det slutade med att jag fick sitta av och leda ner dom. sen precis när vi kommit ner så kom det en shettis springande i full fräs och gjorde en tvärnit 2 meter från oss. i en hage givetvis, men vi red precis brevid hagen. hur som tyckte shake att skrämselmåttet var rågat, så han vände om 180 grader på bakbenen och skulle hem. och magnus med sin goda balans (hmmm) åkte såklart i backen. och shake sprang i sken hem mot stallet med tyglarna hängande!
jag frågade magnus" kan du ställa dig upp?"
nej svarade han.
nej men ligg kvar då, sa jag (haha, vilken omtanke om min käre make va? :P).
sen red jag i full galopp upp mot stallet. det var ca 4 kilometer dit och det var både åkervägar, asfalterade byvägar och grusvägar. men jag och jalle satte fart. honom behöver man inte be två gånger! det kändes verkligen som en westernfilm ett tag. vi fick bråttom och han kutade!
iaf så när vi galopperade genom byn och passerade folk så ropade jag i farten om de sett en häst och dom pekade ut riktningen. shake sprang säkert 40-60 sekunder innan jag och jalle gav sig av och han sprang som sagt i fullt sken...
men när vi hade ridit förbi den fjärde människan som pekade ut vägen så ropade han efter mig "du är bara ca 10 sekunder bakom honom och borde se honom efter kurvan"
haha, jag har en snabb häst ;)
iaf så hade shake tagit en genväg upp till stallets hagar, jag red runt förbi mitt stall och tog alltså en annan väg. men det var tur för jag såg honom stå uppe i skogen och samtidigt som jag fick syn på honom passerade jag saras sommarstuga. sara har sin häst med och det är mimmi som går på bete med jalle o farren.
saras granne var ute så jag bad henne springa in o hämta sara vilket hon gjorde. så sara kom ut och jag bad henne ta in jalle i stallet, klä av honom och släppa honom i hagen. så skulle jag åka upp och stretcha honom senare. sara var kanonbussig som kom ut på direkten! stort tack!
sen sprang jag hela vägen upp till tyskhagen där jag såg att shake stog. jag var helt slut, hade tappat andan och svetten sprutade. men jag fick fatt i honom, kände igenom honom snabbt och konstaterade att han var hel och fin. lugn var han också.
jag tog in honom i ridklubbens stall och frågade en tjej där om hon kunde ta av honom och ställa honom i boxen så jag kunde åka och hämta magnus. men hon sa "kan jag låta honom stå kvar på gången när jag åker hem?" så jag insåg att jag inte kunde lämna någon häst till henne. som tur är kom linnea in genom stalldörren just då och sa att hon fixade. tack snälla linnea!
jag sprang ut till bilen och ringde magnus som sa att han var ok och att han börjat knalla mot stallet. så det var bara att åka och plocka upp honom, åka till jalle och fixa klart sen hem och pusta ut...
som tur var gick det bra med både hästar och människor, men jag tror att jag får leta efter annat ridsällskap :D

idag har varit en mycket bättre dag! jag och tuva har varit och kollat på kaninhoppning här i bjurs. dom var så söta alla små kaniner och jösses vad dom kunde hoppa!
när vi var där så började det på att regna så vi åkte upp till stallet, tog in jalle och torkade honom torr. sen fick han på sig ett alldeles nytt regntäcke innan han fick gå ut igen. så nu är han grymt snygg!

ett så fint täcke har han fått. det på bilden är dock ett vintertäcke, han har ett ofodrat regntäcke och med halvhals...men i övrigt samma modell och i samma färg!

igår när vi bytte hage till hästarna så var medryttarNina med. hon berättade att hon hade köpt ett ridtäcke i ull till Jalle också :) så himla go! och så hade hon en longergjord hemma som hon skulle ta upp till honom. hur bra är inte det?

idag kommer Jalle få vila. han har gått hela veckan och igår blev det som sagt en ganska krävande galopp...
men pussgurkan skulle iaf mysa som vanligt när jag var upp och torkade honom nu. pussas och kramas :)

1 kommentar:

  1. Men herregud!!! Låter ju som något i en film! Vilken tur att alla klarade sig oskadda <3 Stor kram från Sörbo!

    SvaraRadera