torsdag 21 juli 2011

ni kan aldrig tro...

...vad jag ska göra imorgon!
jo, jag ska få sällskap på en uteritt. och inte vilket sällskap som helst heller. utan av en person som inte alls gillar hästar, suckar för att jag luktar häst och alltid är i stallet, som svär över att han snubblar över mina hästprylar som ligger lite var stans, som sliter sitt hår över min dyra hobby, men som ändå hjälper mig att leda in hästarna om det är kallt ute för att det ska gå fortare. och som säger "jag lägger barnen, åk till stallet du så du hinner rida innan det blir mörkt ute", och som säger att "du är så dyr i drift med allt ditt hästeri, men det jäkligaste är att du är värd det flera gånger om".

just det, min underbara make ska alltså med mig ut och rida imorgon. han ringde och ordnade med barnvakt och hela kittet för att han skulle kunna haka på. min fina magnus.
så jag längtar :)

jag har precis stoppat ungarna i säng och är nu helt solo här hemma, då magnus är ute och fiskar med grannen. eller ja, en katt, två hundar och två sovande barn har jag ju allt som sällskap iaf.

idag var det ju min hästfria dag. och återigen så måste jag poängtera att jag har en helt suverän medryttare som vekrligen tar hela biten av hästeriet och inte bara ridningen! hon messade och frågade om vi skulle byta hage till hästarna i morgon då betet börjar bli klent där dom går nu. alltså, att inte behöva be om hjälp med en sån sak är guld. utan att hon frågar när jag kan :) så imorgon em så leder hon och jag ner hästar och elskåp och allt annat som ska med. hon hade passat på att tvätta jalles svans idag också. det betyder alltså att han är ren på ett ställe iaf ;)

så snart betet är över och dom kommer in till natten igen så ska jag ta och duscha av honom orderntligt.

haha. just det ja. igår red jag med några ridskoletjejer ut en sväng. dom hyrde häst på klubben, men måste ha någon över 18 med sig och den lotten föll alltså på mig. hur som, vi hade med oss två ponnier, madde och balano. jalle gick såklart i täten och knallade i från de små rackarna gång på gång. långa benet före tycks vara hans måtto ;)
iaf så sa jag till tjejerna att vi fick se om vi kom vidare bakom fotbollsplanen för det finns en bro där och jalle brukar ju tramsa vid broar... väl där så skulle han först inte över. men jag la en volt och red på igen. han började tveka men lyssnade ändå på vad jag sa så efter viss överläggning med sina hjärnspöken så knallade han över gullgrisen. men han blev så nervös så han bajsade på hela bron.
'
han är ju lite lustig med det där överlag. jag höll på att skratta mig ur sadeln när jalle och jag var ute och red i början på veckan. vi red längs vägen nere på byn (vi brukar träna på att rida förbi konsum flera ggr i veckan, för det tycker har är lite läskigt med allt folk och alla bilar, bara att nöta på för jag ska förbi med en avslappnad häst) och vi skulle gå över vägen för att komma upp mot den lååååånga backen som leder upp mot stallet. hur som så kom det några och gick på andra sidan vägen, men inga bilar så långt ögat nådde. så jag tänkte att jag skulle trava över vägen så vi hann innan de som gick kom och innan det kom bilar. sagt och gjort, jag satte jalle i trav. när vi kommit över vägen så var det vita vägmarkeringar för de som kommer ner från backen (såna där "lämna företräde") och jag kände verkligen hur knäppisen laddade genom hela kroppen och sen bara kastade sig över dom otäcka markeringarna. haha jag dör, tjejerna som kom och gick tappade hakan och trodde väl att jag skulle flyga som en pallevante, för han for i väg i full fart. för det vita kunde ju säkert hoppa upp och bita honom i rumpan :P men hade jag åkt ut sadeln så hade det varit av skratt, för jag höll helt allvarligt på att gå åt. han är ju så knasig den där! och man får verkligen skratta åt honom. när jag bad honom sakta in så spelade han nonchalant "vaddå, vem? jag har inte hoppat över nåt" och bara strosade på med slängande huvud. min underbara fjant :)

vi har då kul jag och jalle, så kul som man någonsin kan ha med en häst! helt underbart.


nu är det dags för chips och läsk innan magnus kommer hem, kan ju inte riskera att behöva dela med mig ;)

1 kommentar:

  1. Haha, helt underbart Annica! :) Hoppas ni får fint väder i morgon! :)

    SvaraRadera