fredag 10 juni 2011

vilken natt!

alldeles efter att jag hade skrivit det andra inlägget så messade eva mig och skrev att han verkade ha ont i magen. så det var bara att slänga sig i bilen och åka upp, mycket riktigt verkade han väldigt besvärad så det var bara att ta på grimman och gå ut och börja gå. han hade helatiden tendenser till att vilja lägga sig ner, men jag manade på honom och vi gick och gick och gick. efter en stund bad jag eva komma ut, så hon kom med longerlina och långpisk så jag kunde få honom att trava runt mig. ett tag hade han det riktigt jobbigt, men jag såg att det gick längre mellan de riktiga knipen så det verkade ju gå åt rätt håll iaf.
jag var ute med honom från 23.20 till ca 02.00. sen ställde jag in honom i stallet, åkte hem och hämtade täcke och kudde och installerade mig i sadelkammaren. lika bra att ha läget under kontroll.
sadelkammaren ligger precis mitt emot jalles box så jag hade utomordentlig uppsikt över honom.

när jag kom tillbaka efter att ha hämtat täcke så la han sig ner och sov i en timme, så då satt jag på en stol och hade koll på magen, för det syntes tidigare att hela magen drog ihop sig när han fick ont. så jag satt och kollade och kollade och försökte vara så tyst som möjligt.
men sen gjorde han något som verkligen berörde mig, min fina underbara Jalle. när han vaknade och ställde sig upp efter ca en timme så tänkte jag att nu kan jag passa på att vila lite. så jag la mig ner på min tillfälliga madrass, bestående av fyra hästtäcken :)
sen stog han i sin box och kollade in på mig medans jag vilade. jag somnade och vaknade vid sju av att sanna kom förbi och kollade läget. (jag hade skrivit på facebook om vad som var i görningen) så hon var gullig och kollade in att se hur det gick. hur som helst så stog Jalle fortfarande och kollade på mig då.
det var precis som att nu hör vi verkligen ihop han och jag, jag kollade honom när han vilade. sen var det hans tur att kolla mig när jag vilade. älskade häst!

nu på morgonen var han iaf bra och ropade efter mat. jag hade gjort iordning lite betfor på natten som han fick tillsammans med sin frulle. och så fick dom gå ut i en hage med lite mindre gräs nu på morgonen, så flyttar vi över dom till den vanliga gräshagen vid lunch.
men det är ju så typiskt, nu måste han ju verkligen hållas igång och då är det såklart när han har en tappsko som det här händer. men men, vi får vara i ridhuset och nöta tills roger fixat hans hov.

det känns så himla bra att han verkar må som han ska igen, jag var riktigt orolig för honom ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar