torsdag 16 juni 2011

nu var det ett tag sen...

men det går i ett!
snacka om att Jalle har haft otur den senaste tiden!
ni kan vara lugna, för han mår bra. men det är mycket...
först var det ju skon som han tappade i hagen, roger kommer och skor honom idag. så det problemet är iaf ur världen.
sen fick han ont i magen stackaren så jag fick bo med honom i stallet och vara ute och gå med honom på natten. men även det gav med sig.
och nu har jag sett att han tuggar ganska illa och det tar en sån tid för honom att få i sig maten. så förmiddagen idag har spenderats med att ringa runt och försöka få ut en veterinär att kolla på hans tänder.

iaf så har jag ju fått lov att hålla igång honom som vanligt trots att en sko fattas. så det har blivit avsuttna promenader i skogen och dressyrpass på ridbanan. han är så otroligt lugn och fin nu.
när jag var upp och red lektion i tisdags sa sanna " och vem har bytt ut din häst då?" haha!

han börjar också bli riktigt snygg över ryggen. vilka muskler! nu kan man hälla vatten på honom och det stannar kvar uppe på ryggen ;) underbart!
jag har också börjat se en hel del aktivitet i halsen på honom, där Kerstin Ahlgren (dressyrtränaren) tyckte att jag skulle jobba med att fylla ut. så nu ni, händer det saker.

jag har också börjat rida honom på ett vanligt tvådelat bett, ett gummiklätt sådant och med nosrem. han är nu mycket lugnare i munnen och det funkar kanon. så vi kör på och kämpar vidare.
sanna tyckte att med utvecklingsfasen vi är inne i nu så måste vi starta en lokal dressyr den här säsongen. så vi får se vad som händer. för det är ju alltid kul att se hur det skulle gå  för oss, men mitt huvudsakliga mål är ändå att jag och Jalle ska ha kul tillsammans och att han ska må så bra som han någonsin kan göra!

idag är det ju iaf torsdag så Nina har hand om honom. men med tanke på att han gått två kanonpass på banan de senaste dagarna så blir det helt underbart för honom att få komma ut på lugn tur.

jag ska höra mig runt och se om jag får någon med mig bort till slalombacken någon dag också, perfekt för hans ben att få klättra lite! det var synd för vår "vanliga" nerfart hade regnatsönder en hel del. så nu måste vi utforska nya vägar att ta oss till toppen av backen på.

vi ska även ut och konditionsträna lite framöver. mycket intervaller. han har ju en kondis att dö för den där hästen, så det gäller att underhålla den :)
det är så kul att  vara ute och jobba galoppen på honom, för han är så energisk och när man rider lugn och sansat så känner jag verkligen hur taggad han är! han bara går och väntar på signal från mig om att få dra på ordentligt. och när man släpper på och låter honom springa lite, ja då är det så att ögonen tåras för det går så fort! och han är så enormt lycklig! han frustar och verkligen njuter! jag njuter precis lika mycket, för även om det går hisnande fort så känner jag mig helt säker på honom.
det vore intressant att se hur fort det faktiskt går... det måste jag ta reda på. om inte annat så får jag klocka en viss sträcka och sen räkna ut hastigheten.

nu är det dags för mig att plocka ihop det jag ska ha med till jobbet, utifall roger ringer och säger "nu är jag här, ta in hästarna!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar