lördag 4 juni 2011

dressyr KM

i torsdags var det alltså dags för dressyr KM. jag var helt slut red innan när jag kom upp till stallet vid halv tio. jag hade jobbat natt, så jag hann hem och sova i 40 minuter (låg i sängen en timme totalt) och sen var det bara att kliva upp och göra sig klar. jag hade inte hunnit lära mig programmen heller då jag hade jobbat så konstigt dagarna innan. LC:1 satt ganska bra, jag hade lite koll på hur jag skulle rida, ungefär. men LB:0 satt inte alls, så den fick jag läsa på i pausen mellan programmen jag red. men det gick vägen och jag red inte fel ;)
fina fina jalle!
Gemma kom och hjälpte mig som hästskötare, hon var bäst!

jag gick iaf in på c1 och kände att han var spänd som en fiolsträng. på framridningen kändes han fin ända tills det blev massor med ekipage på banan, så spände han sig...
hur som gick vi in på banan och startade. det var svårt att få honom att fokusera på mig. när vi passerade domarbordet så slängde han sig undan så vi hamnade en bit innanför spåret. så jag hade mest fokus på att få honom att slappna av då. jag försökte rida skapligt men då han var så spände så var det bättre på att lägga energin på att det skulle bli behagligt för honom. så jag pratade mycket med honom, klappade honom så fort han gjorde rätt och lättade av ofta på inner för att belöna honom, i ena galoppen som skulle utföras ett varv på mittvolten tog han fel galopp, men han var så uppe i varv och var så spänd så jag sket i att han gick i fel, för skulle jag bryta av och fatta om hade han spänt sig ännu mera. så jag satt där jag satt och försökte få honom lugn igen med en massa beröm. 
hur som helst var det vår första tävling tillsammans och jag ville hellre skapa en bra känsla för honom (och mig) än något annat. så jag var nöjd ändå. när vi fick protokollet så stog det att han var spänd osv, men det var ju inget nytt ;)
däremot så växte jag ungefär en meter när jag läste visare och det stog att jag hade en jättefin häst och att jag hade en jättebra sits.
vi ren c1 på 53% vilket jag känner mig mer än nöjd med! vår första tävling tillsammans och min första på över 10 år!!!

mellan klasserna kom det fram en bekant till mig på läktaren och sa "men gud vilken fin häst du har! helt otroligt, jag hörde också att det var många som pratade om hur fin han var här på läktaren"
jag kan ju säga att då hade jag lika gärna kunnat packa ihop och gå hem, för då var min dag precis så bra som den någonsin kunde bli. jag blir så otroligt glad, lycklig och stolt över att ha underbara Jalle hos mig! han är verkligen min stjärna!

efter c1 gick jag som sagt och läste in programmet för b1 innan jag satte upp och kände igenom honom på banan. jag tänkte att nu ska jag RIDA!
vi blev inropade och knallade in i ridhuset, jag skrittade honom på lång tygel i väntan på vår tur. han kändes ganska avspänd och härlig. när vi väl fick komma in på banan så red jag på volter framför domarbordet och överöste honom med beröm var gång jag red förbi. efter ett tag höll han sig på mattan, men fortfarande lite spänt. men då sa domaren när jag red förbi "jag är klar, så du kan starta när du känner dig redo". så jag tänkte att nu kör vi. lika bra att komma igång.
vi startade jag  nu red jag mera, jag kämpade och han var så duktig! men nu började tröttheten ta ut sin rätt för min del, jag var helt färdig. jag kände hur svetten rann på mig. jag skulle nog ha sovit mer (om jag hade haft tid). men det var bara att bita ihop och kämpa, och det gjorde vi jag och Jalle. i ena galoppmomentet fick jag dock lov att bryta av lite tidigare än vad det var i programmet. jag hade ingen ork kvar och visste att jag hade ett galoppmoment kvar, så jag fick lov att gå ner i trav. men vi kämpade och det gick så bra!

nu höjde vi oss till 58,44%! vi fick 7or på våra vägar och mycket fina poäng på sitsen.

snacka om att jag är nöjd, han är så bra! och hamnar vi på såna procent när han är spänd och jag utan erfarenhet (mina år som tävlingsryttare på ponny har jag räknat bort, det var ju hundra år sen) så kommer det här bli skitbra när vi får komma ut och tävla lite mer.
nästa mål är att vi ska ta oss runt valfritt program med en avspänd känsla och en lyckokänsla i maggropen (lyckokänslan har jag ju iofs var gång jag rider på Jalle).

igår skrittade Nina ut på honom (hon blev besviken när tävlingen var en torsdag, hennes dag. så hon tog fredagen ist). det hade han verkligen gjort sig förtjänt av, en lugn tur och bara ut och njuta.

grabbarna går också i en ny hage nu, hur mysig som helst. en ganska uppvuxen äng med mycket träd, och stor är den också. så nu njuter dom, äter och leker!
idag ska jag upp och pussa på honom och rida ut en vända.

nästa vecka ska jag jobba förmiddag på jobbet, sen en kväll och lördag förmiddag hoppar jag in som ridlärare på klubben då sanna är borta. så nu är det fullt upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar