onsdag 8 juni 2011

ny hage och massa annat




för några dagar sedan var jag och Eva och satte stolp för en ny hage till grabbarna. dom kommer att gå på bete under en månad ungefär, och vi satte en hage ganska nära stallet iom att jag kommer att rida varje dag trots bete. dom kommer att få det så mysigt, det är som två stora ängar med en liten skog mellan. dom kommer ju inte behöva klaga på utsikten iaf :) dom ser mer än två mil bort, man ser tom. hoppbackarna inne i falun från deras nya hage, det är inte illa!

i tisdags var det ridlektion igen, den här veckan var sanna ledig så vi fick rida för mats. mats är väldigt trevlig, det var han som var och hjälpte mig med jalles tappsko när den hade åkt av. det var iaf en lektion som var både bra och dålig. vi var hela åtta stycken, och det brukar funka bra för oss då alla har god koll på de andra. men i tisdags hade vi två stycken med oss som inte visade någon som helst hänsyn! jag blir så arg!
vi gjorde en väldigt bra övning, som började vid hörnet på långsidan där vi la en 8meters volt, sen red vi öppna till mitten på långsidan, 8 metersvolt, sluta till hörnet, 8 metervolt sen galoppfattning och galopp till mitten på nästa långsida där vi la en tiometersvolt och bröt av till trav när vi kom ut på spåret. man fick verkligen lov att ha koll på sin häst så man hade den med sig hela vägen, annars hade det bara blivit tok av allt.
nackdelen var som sagt att det var två som bara red ut framför en vart man än var, de har ingen som helst koll på att det är fler som rider.

igår skrittade vi ut i solen jag och jalle. han var loj i värmen och jag fick lov att driva på honom. haha det hör inte till vanligheten! vi red mycket på långtygel, men kortade även upp och red mer öppnor och slutor på vägarna. det var en riktigt mysig tur. det är så härligt att vara ute i naturen bara han och jag! jag njuter verkligen när jag får vara med honom, han är så härlig.
han är mycket bättre med muggen nu också, ser riktigt bra ut. skönt att det börjar ge med sig.

idag är det torsdag vilket innebär jallefri dag för mig, men jag ska minsann åka upp och pussa på honom ändå! visst, det är skönt att ha en dag fri till annat, så magnus hinner fixa lite mer här hemma osv men det känns så tomt och konstigt när jag inte åker upp till stallet. så jag brukar alltid få panik varje fredagmorgon när jag inser att jag inte gjorde något foder till frukost åt jalle. men sen slår det mig att nina ställde ju iordning frukosten på torsdag kväll. sen är jag nog lite kontrollfreak också, och vill veta så att han mår bra och att det är som det ska med honom.

igår efter ridturen stog jag och jalle och gosade i stallet, jag kliade och kramade på honom. han bara njöt så hela underläppen darrade på honom. det var så mysigt. bara massa kli och mys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar