söndag 28 augusti 2011

upp som en sol, ner som en pannkaka!

precis så var det när jag red igår! Jalle var minst sagt taggad och låg på ganska ordentligt i handen. men det har jag bara att skylla mig själv för. i tisdags red jag det senaste dressyrpasset då jag tog en lektion för sanna, och efter det har det bara blivit uteritter. varav två dagar med Nina. så nu var han ju taggad till tänderna :D
så det var bara för mig själv att vässa min ridning, jag vet ju att jag också har en tendens till att bli lite stum och hård i handen när han blir att ligga på. så nu fick jag verkligen tänka mig för! jag red hela tiden med förhållning på ytter och ledandetygeltag på inner för att kunna renodla mina hjälper. plus att jag alltid tar i en tygel åt gången, aldrig i båda! det funka jättebra på honom.
så det gjorde vi i alla gångarter. plus att jag red en superbra lösgörande övning. på mitten av kortsidan la jag en volt. började med en lite större och ledde runt honom för att sedan kräva mer och att även minska på volten. när jag sen kom ut på spåret var jag supernoga med min hörnpassering, sen red jag till mitten på långsidan där jag gjorde en koves och vände in mot medellinjen och gjorde som en blandning mellan halvt igenom och volt tillbaka. sen på vägen ut mot spåret flyttade jag honom för skänkeln, sen tillbaka och göra en noga hörnpassering, volt, hörnpassering och samma sak åt andra hållet med "volt tillbaka" på mitten av långsidan och flytta för skänkeln. när han var med på det så la jag även till att då och då rida i öppna efter hörnet tills jag kom till mitten av långsidan. mycket nyttigt!

inte så vacker illustration, men det syns iaf hur jag menar :) ett bra tips om ni har övningstorka!

den övningen red jag dock bara i skritt igår, och kommer fortsätta med trav imorgon. idag står longering på schemat.

och för att återknyta till rubriken så kom ju det i samband med galoppen. när jag satt och verkligen bad honom att jobba på så blev han lite irriterad och kickade lite. nu när man är aningens mer osmidig så var det inte alltid jag landade så graciöst i sadeln... men men, bara att kämpa på!

men jag märker att det blir jobbigt att rida ett ordentligt pass, har ont i ljumskarna så det förslår idag. så den nya planen är att han ska jobba tre dagar, vila en osv. och för min del så blir det pass på banan varannan dag. och övriga så blir det longering/tömkörning/uteritt med mycket uppbyggande i skritt såsom klättring osv.

jag ska ta och lägga ut lite travbommar åt honom någon dag framöver när jag ska longera också. och se vad han tycker om det.

på lördag hoppas jag att Gemma kommer och tar ett svettigt pass på honom, så dom båda får jobba ;) så kan jag döva mitt dåliga samvete iom att de passen kommer bli mer sällsynta från min sida ett tag nu... men då är det tur att jag har underbara människor runt omkring som ställer upp! för det är inte vem som helst som får sitta upp och ta ett riktigt pass på min guldklimp! han är, återigen, värd det bästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar