fredag 29 april 2011

träningen

nuså, hemma och helt slut!

jag hade lite tidspress redan när jag kom upp till stallet, magnus jobbade och var hemma till fem och sex skulle vi vara i ridhuset framridna. Jösses. hästarna stog i hagen, så in med Jalle och borsta och greja.
väl uppe på ridklubben gick jag in på utebanan för att kunna rida fram, där kändes han mjuk och följsam. han jobbade bra genom ryggen och var hur bra som helst.

sen när vi kom in i ridhuset kände jag direkt att han blev spänd. det var en unghäst med och folk alldeles vid dörren, mot banan till och sen folk på läktaren. det blev inte bra helt enkelt. han brukar inte ha problem med ovannämnda annars, men i kombination med att jag stressade när vi skulle iväg osv så blev det inte så bra. han släppte ner ryggen och blev trippig till en början. jag försökte rama in honom och bara rida på framåt och leda honom lite neråt när vi var på böjda spår.

i vänstervarvet lättade det ganska snart och kändes bra, men högern var svårare...men på slutet kände jag att det var helt ok.

vi fick iaf göra mycket bra övningar idag. det var mycket arbete på volt, vilket jag gillar. jag avskyr att ligga och rulla på fyrkanten!
vi fick iaf flytta bakdelen på den öppna delen, och rida på framåt. Jalle blir så taggad när man börjar lägga på sidförande och vill fram och iväg. inte på det stretiga, tunga sättet, utan mer "tjoho nu kör vi!"

vi flyttade också sidvärts in från spåret, bara några steg för att sedan kunna rida längs långsidan med en rak häst utan stöd från vägg.

sen gjorde vi 10 meters volter i trav för att sedan lägga in en fattning precis när vi kommit ut till spåret. den övningen gillade Jalle. han var i gång :)

vi hann också med ett par glädjeskutt i galoppen, en rejäl krumbukt när ridhusdörren öppnades och en låååååååång kisspaus. han måste ha varit rejält nödig för han kissade länge och väl och frustade medans han lättade på trycket.

imorgon kommer han att få sin vilodag, då jag ska vara i stallet fem och släppa ut, mocka, fixa mat och vatten och greja. sen jobbar jag 7-17:15 och när jag kommer hem har vi gäster. vilken dag det kommer bli. jag kommer vara helt slut. jobbar långpass på söndag också 12-23 men då ska jag upp på ett ridpass innan iaf. hoppas på fint väder så vi kan rida ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar