onsdag 5 oktober 2011

jag är DÖD!

jösses, vilken tur vi var ute på igår. jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...
jag provade den "nya" sadeln på jalle igår (som jag kommer slänga så långt bort jag bara orkar och förmår!!!) iaf, till en början knallade han på fint. han var lite löjlig och ville takta, men jag trodde att det till största del berodde på att vi, förutom sanna och meanie, hade med oss linnea på prinsen.
det hjälpte inte att jag gav lång tygel heller, vilket alltid hjälper annars. och jag trodde verkligen inte att det var sadeln som låg illa då. för jag tog hjälp av sanna och vi kollade så det skulle vara helt ok på honom.
men iaf, när vi började trava så började han kasta sig i sidled och backa ner i diken osv. alternativt trippa fram i kort kort galopp på tvären.
det enda jag kunde göra var att lätta av och driva och hoppas att vi hamnade där vi skulle. så där satt jag på en överspänd häst, med en mage som gör att förmågan till att parera inte är den bästa och jag hade så sjukt jäkla ont i både mage och ljumskar efter att ha setat på en taktande, skumpande häst i 30 minuter. dessutom i en sadel som man inte är van vid vare sig för komfort eller balans. iaf så möter vi såklart alla stora maskiner man kan tänka sig som bygger om vid slalombackarna...och vissa maskiner stog inne bland träden och fällde gigant tallar...suck.

vi red en liten omväg iaf och sannas meanie skulle hoppa över en liten fåra med vatten. och som hon hoppade! meanie brukar inte hoppa med så mycket rygg, utan hon kan ta ordentliga kråksprång. men igår hoppade hon med så mycket rygg (över 2 cm djupt porlande vatten) så sanna flög ur sadeln! och för er som inte har sett sanna rida...hon trillar inte av hästar. det är bara så. dom kan göra vad dom vill, men hon sitter kvar. det kanske har något att göra med att hon ridit in hästar sen hon var runt sex, sju år. och att hon och hennes mamma alltid haft lite speciella hästar :P
hur som, sanna slog sig inte. men hon var överlycklig över att meanie hoppat så fint. det gäller att se det från den ljusa sidan!
sen skulle jag och jalle över...jag satt av, jag vet hur han brukar göra vid såna situationer. sanna tog honom som handhäst och dom hoppade över. so far so good. jag hoppade upp efter att ha passarat en till "bäck" och en bil med arbetare som spelade rock så träden vek sig.
nu började jalle fjolla riktigt ordentligt och struttade så mycket så jag fick så ont så jag kände att nej, nu ger jag upp!
så jag och linnea kom fram till att jag tar ridklubbens prinsen och hon hoppar upp på jalle en stund så jag får vila kroppen lite. men då sa jalle ifrån så det sjöng om det. dom kom ca 3 meter, sen hade han kastat av Linnea!!! sen sprang han in i skogen och linnea, som klarade sig utan att slå sig gick efter. men jag sa att ta prinsen så knallar jag efter. för när linnea gick så fortsatte han framåt...men jag gick efter honom, drev på lite mer och tjoade på honom. då vände han om och travade fram till mig och gjorde halt. underbara häst!

jag kände igenom honom för att kolla så det inte var en älglus eller dyl. tog av sadeln och kollade osv. men ingenting. jag gick en bit med honom och sen skulle vi upp för slalombacken...i en brant pist...och jag kan säga att som gravid vill man ansolut INTE knalla uppför en sån backe. det vill man nog inte annars heller när jag tänker efter :P
men jag satt upp på jalle och begav mig uppför backen. jag kände att han tyckte inte om det till 100% för han ville gärna springa ifrån. så vi travade upp, sen var dte bara att sitta av igen och gå hela vägen hem. sjukt jobbigt.
men nu är det gjort och sadeln kommer aldrig mer att åka på min fina jalle. för jag såg sen att den tenderade att åka över till höger. så det var säkert riktigt obehagligt.

när vi kom hem strechade vi ordentligt, åt lite äpplen och gosade innan han fick gå ut i hagen igen...
idag är det nina som ska rida, och hon är förvarnad om vad som hände igår så hon vet om han kanske är lite öm eller så. men jag är riktigt glad att hon rider idag, för min kropp klarar nog bara av att vara hemma och baka bullar eller nåt liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar